سرکه ی سیب قند خون بعد از غذا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد

11 اوت 2020 - یک مطالعه ی آمریكایی نشان داده است كه نوشیدن سرکه سیب به طور منظم می تواند به مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند. مطالعات پیشین ارتباط این نوع متمایز از سرکه، را که معمولاً برای پخت و پز خانگی و هومیوپاتی استفاده می شود، با کاهش وزن نشان داده اند.

اکنون، این کارآزمایی جدید نشان داده است که مصرف این ماده در زمان خواب می تواند بر غلظت قند خون در دیابت نوع 2 در بیداری تاثیر مفیدی گذارد.

محققان نوشتند: با توجه به اهمیت حفظ قند خون در محدوده ی قابل قبول، علاقه زیادی به شناسایی غذاها و الگوهایی از رژیم غذایی وجود دارد که به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا وضعیت خود را مدیریت کنند. شرکت کنندگان در این کارآزمایی در یک طرح متقاطع تصادفی با یک دوره ی توقف سه تا پنج روزه بین درمانها قرار گرفتند. این افراد بطور متقاطع یا یک برنامه ی غذایی استاندارد را به مدت دو روز دنبال کردند، و یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب یا آب را در زمان خواب با یک اونس پنیر مصرف کردند.

پرهیز از مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده و قندها، تاکنون موثرترین و سالم ترین راه برای تنظیم سطح قند خون بوده است، اما استفاده از سرکه سیب نیز می تواند مفید باشد.

محققان گفتند كه تاثیر ضد قند خون سرکه سیب به اسید استیك موجود در آن مربوط است که به كاهش هضم نشاسته و یا تأخیر در تخلیه معده، کمک می کند.

در این مطالعه 29 نفر شامل: 10 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت نوع 2 ، 11 فرد مقاوم به انسولین و 8 فرد بدون دیابت یا بدون مقاومت به انسولین حضور داشتند.

به هر داوطلب به طور تصادفی سرکه سیب یا نوشیدنی دارونما داده شد و سپس از آنها خواسته شد وعده غذایی متشکل از یک نان bagel ، کره و آب پرتقال را میل کنند.

تیم تحقیقاتی دریافتند حساسیت به انسولین در افرادی که سرکه مصرف کرده بودند، افزایش یافته و میزان قند خون و انسولین بعد از غذای آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

این یافته ها در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/aug/apple-cider-could-help-manage-type-2-diabetes.html